fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מעצר עד תום ההליכים

מעצר הוא הליך שנועד למנוע את שיבוש הליכתי החקירה/ המשפט. מעבר למעצר של 24  שעות לצורך חקירה ראשונית המותר באופן אוטומטי עפ"י חוק, יש צורך באישור בית המשפט למעצר. אם בשלבי החקירה יכולה המשטרה לבקש את המשך מעצרו של החשוד במקרה הצורך בפעימות של מספר ימים, כאשר החשוד הופך לנאשם, ניתן לקבוע לו מעצר עד תום ההליכים אם הדבר מוצדק. כיוון שהמשפט יכול להימשך זמן רב, חשוב שהנאשם יתייעץ עם עורך הדין שלו ושזה יעשה כל מאמץ כדי למנוע את המעצר או לפחות להיטיב את תנאיו.

באילו מצבים מאושר מעצר עד תום ההליכים?

כאמור, משמעו של מעצר עד תום ההליכים הוא שלילת חירותו של אדם לתקופה ממושכת. למרות שיש חשדות נגדו שהצדיקו הגשת כתב אישום, הנאשם עדיין חף מפשע כל עוד לא קבע בית המשפט אחרת. לכן, לא בקלות יאשר  בית המשפט מעצר עד תום ההליכים. סיבה לכך יכולה להיות מסוכנותו של הנאשם לציבור או לעצמו. אם יש חשש שיפגע באדם אחר, למשל במתלונן, במיוחד בעבירות אלימות במשפחה, ייקבע לו מעצר עד תום ההליכים. סיבה נוספת למעצר היא אם ישנו חשש מכך שישבש הליכי משפט.

חשיבות מעורבותו של הסניגור בעניין המעצר

כיוון שמדובר על שלילת חירותו של  אדם, ישנם חוקים ומגבלות רבים בעניין. ישנן גם זכויות לנאשם בנושא, למשל לעיין יחד עם עורך דינו בשיקולים לעצור אותו עד תום ההליכים. מעורבות ערך דינו של הנאשם בעניין, בדיקת הנושא לפרטי פרטים, בדיקה לעומק של שיקולי התביעה לעצור אותו יכולים למנוע מעצר עד תום ההליכים כאשר עורך הדין משכנע את השופט שהעניין לחלוטין לא מוצדק. אם יש אמת כלשהי בדברי התביעה אך עדיין מעצר מלא בבית המעצר נראה פתרון קיצוני, יכול עורך הדין לשכנע לנקוט בדרך ידידותית יותר כמו מעצר בית או איזוק אלקטרוני.

משרד עורכי דין MBM מתמחה בכל קשור לפלילים ומלווה את לקוחותיו במקצועיות רבה משלבים ראשונים ועד שלבים מתקדמים של ההליך הפלילי כמו ייצוג בבית המשפט, כולל בנושא המעצר. מוזמנים ליצור קשר.

מעצר בית עד תום ההליכים

מעצר בית עד תום ההליכים

מעצר הוא מצב לא טבעי עבור אדם, השולל ממנו את חירותו, ולכן לא בכל מקרה יאושר מעצר של החשוד או הנאשם. מעצר עד תום ההליכים יכול להיות לתקופה ממושכת, החל מרגע הגשת כתב אישום ועד תום המשפט. לכן, הוא נשקל בכובד ראש ע"י בית המשפט כשבחלק מהמקרים ישנה בסוף החלטה על מעצר בית עד תום ההליכים, שהוא אופציה רכה יותר המאשרת לנאשם לפחות להעביר את הזמן בביתו או בבית אדם קרוב ולא בבית המעצר.

באילו מצבים מאושר מעצר בית עד תום ההליכים?

מעצר עד תום ההליכים הוא צעד שיינקט במקרה שבית המשפט ישתכנע מן התביעה שהנאשם עלול להיות מסוכן לציבור, למשל למשפחתו או לאדם שהתלונן ואף לעצמו או כאשר הוא עלול לשבש את מהלך המשפט, למשל באמצעות העלמת ראיות, השפעה על עדים ואפילו היעלמות. מעצר בית עד תום ההליכים הוא פתרון ביניים, כאשר בית המשפט עדיין חושב שצריכות להיות הגבלות על מיקומו של הנאשם ופיקוח קבוע עליו אך הימצאותו בביתו במקום בבית המעצר אינה מעלה את הסיכון. לרוב יצטרך עורך דינו של הנאשם לשכנע את בית המשפט בטיעונים שונים לעשות זאת ולשכנע שהנאשם נכון לנהוג בהתאם לכללים שייקבעו לו.

תנאים שונים למעצר בית

כאמור, מעצר בית עד תום ההליכים אינו ניתן בקלות ועל בית המשפט להשתכנע שאכן ההקלה אינה מעלה את הסיכון לפגיעה באדם כזה או אחר או במהלך המשפט. לכן, לרוב הנאשם יהיה  מחויב לעמוד בכללים שונים. פעמים רבות נשלח הנאשם לשירות מבחן שיחווה דעה האם יש סיכון באישור מעצר בית. מעצר הבית, בין אם חלקי או מלא, נעשה בבית החשוד או בביתם של קרובים לו כשהוא נמצא בתנאים הולמים עם אנשים שיוכלו לפקח עליו כמו הוריו, בן או בת זוג, או חברים. המפקחים חייבים לדווח על כל פעולה חריגה והפרת תנאי המעצר. יכולות להיות גם מגבלות נוספות כמו איסור שימוש באינטרנט או טלפון ועוד. הפרת תנאי המעצר יכולה לגרור שימוש בכספי הערבות אם היו, הקשחת התנאים או ביטול מעצר הבית והעברת הנאשם לבית מעצר.

משרד עו"ד MBM מתמחה בכל הקשור במשפט הפלילי על כל ההליכים וסוגי העבירות, החל מעבירות נשק ועד צווארון לבן. לקוחות המשרד מקבלים את השירות הטוב ביותר. מוזמנים ליצור קשר.

עדיין יש שאלות?

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם!

עקבו אחרינו

מאמרים נוספים

קבלו ייעוץ משפטי בנושא מעצר עד תום ההליכים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן